Blog
15-06-2018 Geschreven door Kevin Hersbach
De retail sector heeft te maken met sterke veranderingen; niet in het minst door de onstuitbare opmars van de online shops. Om in het geweld van bits en bytes overeind te blijven, levensvatbaar én winstgevend te zijn, is het belangrijk dat u als retailer zich niet alleen richt op het verkopen van producten maar op het aanbieden van een complete ervaring. Een ervaring die de consument nergens anders vindt, een ervaring die u uniek maakt én waarvoor uw klanten steeds terugkomen.
Narrowcasting - het visueel en dynamisch aanbieden van aantrekkelijke content op een specifieke plaats - wordt in de retail steeds vaker ingezet om de winkelervaring te versterken en een merk krachtiger te positioneren. Wilt u weten hoe u narrowcasting optimaal inzet in uw winkel?
Doe uw voordeel met deze 10 tips:
Hoe gelikt uw totaaloplossing ook is en hoe geavanceerd uw state-of-the-art apparatuur ook mag zijn, het biedt geen toegevoegde waarde als de content slecht is. Weet wat u wilt communiceren en wat u wilt bereiken nog voordat u zelfs maar begint na te denken over het plaatsen van (interactieve) beelddragers, een content-management-systeem (CMS) en een design.
Kies voor een mix tussen aanbiedingen, winkelinformatie, bestelmogelijkheden en andere nieuwtjes. Wissel deze informatie af zodat uw klanten optimaal bediend worden en niet puur een digitale reclamefolder voorgeschoteld krijgen. Ook interactieve narrowcasting is hierop een goede aanvulling.
Kies voor een narrowcasting-systeem dat u eenvoudig en snel aan kunt passen. Bijvoorbeeld op basis van het weer, een trage omloopsnelheid van een bepaalde voorraad of op basis van de mensen die op dat moment in uw winkel zijn.
De belangrijkste reden voor het mislukken van narrowcasting campagnes in een retail-omgeving is vaak de desinteresse van medewerkers. Betrek hen daarom actief bij de implementatie en laat hen ideeën aanvoeren voor de content. In de personeelskamer (kantine) kunt u een werknemerskanaal installeren; met nieuwtjes, informatie en acties speciaal voor uw personeel.
Zorg dat u de resultaten van uw narrowcasting campagnes kunt meten. Bijvoorbeeld door een koppeling aan uw kassa- of voorraadsysteem. Door doorlopend te meten en te sturen op data zet u uw narrowcasting nog beter in, verbetert u de klantbeleving en verhoogt u uw omzet.
Hang uw schermen op een plek waar ze goed zichtbaar zijn zonder dat ze in de weg staan. Niet te hoog, niet achter stellingen, niet dusdanig dat de klant een onnatuurlijke houding aan moet nemen om ze te zien (aan het plafond) en niet zo ver weg dat ze niet meer goed leesbaar zijn. Heeft u vaak wachtrijen voor de kassa? Dan zijn schermen achter de kassa ook een goed idee. Zowel om het wachten te veraangenamen als om extra producten, acties en aanbiedingen te promoten.
Als u een aanbieding toont op uw narrowcasting-scherm, plaats het betreffende product dan in de buurt van het scherm. Op deze manier stimuleert u impulsaankopen maximaal.
Zorg dat de geboden informatie actueel is en interessant blijft. Pas wel op voor teveel informatie: als mensen iets missen, moet het de moeite waard zijn om te blijven wachten.
Ga eens om de tafel met vertegenwoordigers van de merken die u verkoopt. Ze hebben ongetwijfeld interesse in een plekje op uw narrowcasting platform. Extra exposure voor hen, extra inkomsten voor u.
U begint uiteraard klein. Om te testen en te proberen. Maar als uw narrowcasting activiteiten succesvol zijn, wilt u ze uit kunnen breiden. Naar meer schermen of naar meer locaties. Kies een leverancier waarbij dit eenvoudig mogelijk is.
Meer zien over narrowcasting trends in de retail? Bekijk deze vlog.
Lees meer over de voordelen, de techniek en verschillende toepassingen in ons whitepaper over Narrowcasting in retail:
Manager Presales