Nieuws
Parijs, Frankrijk – De Frans-Belgische digitale dienstenleverancier Econocom Group ziet zijn audiovisuele activiteiten fors groeien. Om de wereldwijde capaciteit te vergroten, maakt de organisatie van deze business een vierde strategische dienstenpoot.
Het zakenmodel van de Groep is tot nu toe opgebouwd rond drie complementaire strategische activiteiten: Financiering, Products & Solutions en Services. “Dankzij de sterke groei van onze audiovisuele diensten verwierven we een uitstekende positie om in deze branche met toekomst Europees marktleider te worden”, verklaart Jean-Louis Bouchard, voorzitter van de Raad van Bestuur.
De audiovisuele competenties van de groep zijn vandaag ondergebracht in Products & Solutions, met ook zijn twee gespecialiseerde dochterbedrijven:
- Exaprobe, met verschillende vestigingen in Frankrijk, is expert in Smart Office technologieën (audiovisuele systemen, digitalisering van werkplekken, unified communications), netwerken en cyberbeveiliging
- BIS|Econocom, met vestigingen in Nederland en België, is expert in audiovisuele en collaboration technologieën, unified communications, en oplossingen en diensten voor digital signage (schermcommunicatie).
Daarnaast levert Econocom Products & Solutions audiovisuele diensten in Frankrijk, Spanje en Italië. Deze activiteit realiseerde in 2022 al een jaarlijkse omzet van €350M. De audiovisuele activiteiten komen onder leiding te staan van Jean Pierre Overbeek, CEO van BIS|Econocom. Hij wordt bijgestaan door Jean-Pierre Chamillard, Managing Director van Exaprobe. Het duo moet een leiderschapspositie verwerven in deze veelbelovende sector.
Daarvoor bundelt Econocom nu zijn expertise in unified communications (UC), netwerken, cyberbeveiliging en audiovisuele oplossingen en diensten. De samenwerking zorgt ervoor dat klanten profiteren van een gecombineerd productaanbod en uitgebreide kennis en expertise. Ook biedt Econocom wereldwijd diensten voor lifecyclemanagement en vlootbeheer van toestellen aan.
“Heel wat multinationals zijn op zoek naar internationale oplossingen, willen standaardiseren en zoeken naar een gebruiksvriendelijke manier om met hun groeiende aantal toestellen om te gaan. Door onze audiovisuele activiteiten te bundelen, bieden we de geïntegreerde oplossingen en services waar onze klanten naar op zoek zijn”, licht Jean Pierre Overbeek verder toe.
Chantal De Vrieze, Managing Director van Econocom Belux, vult aan: "Econocom is in de audiovisuele sector al actief sinds onze dochteronderneming BIS in 2017 toetrad tot de Groep. Met deze vierde strategische as willen we de successen vermenigvuldigen die we met BIS vandaag vooral in de Benelux behalen. Met onze twee BIS|Econocom kantoren in Mechelen en Rotterdam is het audiovisuele hart van de Groep Belgisch-Nederlands. Deze nieuwe structuur zal de internationalisering versnellen dankzij de schaalvoordelen die de Groep mogelijk maakt. Omgekeerd breiden wij ons dienstenaanbod en onze expertise op het gebied van cyberbeveiliging en smart networks in de Benelux uit. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat deze nieuwe strategische richting snel vruchten zal afwerpen, zowel binnen als buiten de Benelux.”